Bercinta biar kena dengan cara. - Salah bercinta boleh jadi gila.

Assalamualaikum. Salam cinta sepenuh hati. <3

Sebut saja 'Cinta' , mampu membuat ramai tersenyum. Mungkin ada yang tetiba saja muka berubah rona. Aikh... dah kenapa kamu...? Herrmm...faham-faham la tu. Indahnya dunia kan...? Hanya terbayangkan wajahnya kita sudah terbang sampai ke langit tinggi.

" Setiap helaan nafas, setiap degupan jantung terasa kau ada bersama, mengalir darah cinta dan sayang sepenuh jiwa, dalam doa namamu terselit. Kau cintaku. "


Kadang-kala, biarpun terlalu indah ukiran cinta kita. 
Namun, jika ia bukan untuk kita kongsikan bersama. 
Ia tetap tiada berpihak kepada kita. 
Pergilah cari cintamu yang sebenar, yang mampu dikongsi sampai ke syurga.


Madah hebat seperti " lautan berapi sanggup ku redahi...", "lautan dalam sanggup ku renangi..." dan banyak lagi lah laut yang dia sanggup kuak lentang demi mendapatkan cinta si pengarang jantungnya. Itu semua bagi membuktikan betapa dirinya sanggup berkorban segala apa -apa saja. Erm... Hiperbola kan... huhuhu.

Suka untuk kita ingati bersama. Cinta biar berpada-pada, biar kena dengan usia. Jangan sampai mudah tergoda nanti diri sendiri yang tanggung sengsara. Ditanya pula, anak dara siapa...? perut memboyot itu kenapa...? kahwinnya bila...? tak jemput pun jiran tetangga... ha'... mana nak letak muka...? dah terconteng arang, bukan saja hitam, tapi rasa terkena bara, jiwa terluka 'Si Teruna' entah ke mana. Kasihan ibu bapa, jaga sedari kecil hingga dewasa, mula rosak akal bila kenal cinta. Untuk 'sayang' semua bisa, pada mulanya hanya meraba, itu yang jadi cukup bulan... 'hasil cinta' jadi sisa. Dah keluar 'paper', banyak pula mulut  bercerita, "dah berzina membunuh pula" , yang ramainya anak bangsa kita. Macam dah tak kenal dosa pahala. 

Allahuakbar...!!! Jauhilah kami dan keturunan kami daripada maksiat. Ampunilah dosa-dosa kami. Aamiin.



Wanita... Kamu yang harus pandai menjaga diri. 

Otak Orang Bercinta Tidak Stabil
( Utusan Malaysia, 13 November 2012. Muka 14. Luar Negara. )

Pakar neurologi cuba menrungkai kenyataan itu dengan melakukan kajian ke atas apa yang berlaku pada otak ketika seseorang itu sedang dilamun cinta. Mereka mengimbas apa yang berlaku di dalam otak, selain memetakan perubahan kimia pada bahagian yang tidak aktif apabila seseorang mengalami perasaan itu. Hasil kajian mendapati bagaimana seseorang yang bercinta boleh menjadi gemuruh dan tidak stabil. 

Mereka mendapati korteks hadapan otak yang membuat pertimbangan, menjadi tidak aktif apabila seseorang itu bercinta. Imbasan otak juga menunjukkan ketika bercinta, bahagian otak yang mengawal ketakutan dan perasaan negatif tidak berfungsi dan ia menerangkan mengapa seseorang ' tetap gembira ' dan tidak takut apa akan berlaku apabila diserang penyakit cinta. ' Kegilaan ' ini juga dikatakan menyebabkan orang yang bercinta sukar menerima nasihat daripada rakan-rakan untuk tidak meneruskan hubungan sulit di luar perkhawinan.

Ish...ish..ish...Dahsyatnya....


1- Kawalan ketakutan   2- Kawalan emosi negatif
3- Kawalan penilaian   4- Kawalan empati

  Ya Allah, jauhkanlah kami
  daripada 
     kelekaan dan kealpaan 
   berkasih sayang sehingga terlupa 
   menyebut nama-Mu. Aamiin.

~ Bukan bermaksud anti-bercinta. Tetapi tulus dari hati untuk saling mengingati, agar tiada yang alpa dan terpedaya. Sama ada daripada syaitan, betina atau jantan. Bukan juga bermaksud, sayang bunga layu di pohon tapi biarlah kena dengan masa, usia dan cara. Mohon diampun andai ada yang terasa, saya yang hina ini cuma ingin berkongsi bersama teman. Apa yang terlebih dan terkurang, harap sudi perbetulkan.

Sekian. Salam kasih sayang dan cinta untuk semua. 

* empati : daya menyelami dan memahami perasaan atau emosi orang lain.

Terima kasih. :)








Tiada ulasan:

Catat Ulasan