Putera & Puteri.

Assalamualaikum. Salam penuh keceriaan.


Petang tadi, aku ke bandar. Jalan sesak, ditambah pula dengan hujan yang turun lebat dengan tiba-tibanya. Hingga menyesakkan jiwa aku... huhuhu. Sungguh aku perlukan sebuah kedamaian tanpa bunyi hon-hon kereta, jauh dari segala kelam kabut. Dah lebat semacam saja hujan ni, aku terpaksa berhenti pekena secawan teh panas di sebuah kedai yang bersebelahan dengan kedai buku.

Melihat pada hujan yang semacam tak mahu mengalah. "Bang. Roti Canai Sardin satu ya." . Tak sampai seminit, pesananku siap. Erm...hairan aku. Cepatnya. Nasib rotinya berasap panas. Radio yang sedang 'berdentang- berdentong' tu di matikan. Beri hormat kepada panggilan azan dari masjid berdekatan. Dah masuk waktu asar.

Aku terus menikmati cicahan akhir roti canai pada kuah kari tadi. Radio yang dimatikan tadi, belum dinyawakan balik. Mungkin tuannya lupa. Daripada kealpaan itu, aku berjaya menangkap perbualan lelaki dan perempuan di meja belakangku. Tidak pula aku menoleh. Aku fikir mereka sepasang kekasih.

Mereka sedang bergaduh mulut, mungkin juga perasaan mereka sedang bergusti...huhuhu personafikasi sungguh. Kata Si lelaki, dia sanggup buat apa saja untuk hubungan mereka. Balas Si Gadis ( pada suaranya, aku bayangkan dia gadis...) , macam mana dia boleh lakukan apa saja kalau hubungan tak direstui keluarga. Kata lelakinya pula, dia mampu menyakinkan keluarga kalau gadisnya sanggup bertudung dan berbaju kurung. Terdengar tawa kuat Si Gadis.

 "Awak... Awak tu masjid pun tak kenal, sah-sah ambil wuduk pun dah lupa. Awak nak saya bertudung ?. Awak bukan ustaz nak suruh saya jadi ustazah awak. " disambung lagi tawanya.
"Kurang-kurang mak saya tengok awak bertudung, baju kurung... bukan pakai legging macam ni, nak buang air pun susah."
"Habis, mak awak nak ustazah untuk anaknya yang bergelang berantai ni."
"Rantai ni boleh saja tanggalkan..."
"Tudung pun boleh saja letak kat kepala...Alaa... sayang. Kita dah sekufu."

Dan macam-macam lagilah yang mereka debatkan. Aku dalam menahan gelak teringat kat Riwayat Imam Muslim, sabda Rasulullah saw. " Tidak berhak mengahwinkan seorang anak perempuan kecuali dengan wali dan tidak berhak mengahwinkan wanita kecuali dengan lelaki  yang sekufu dengannya."





Dalam Suruh al-Nur ayat 26, Allah berfirman yang bermaksud : " Wanita-wanita yang baik untuk lelaki-lelaki yang baik dan lelaki-lelaki yang baik untuk wanita-wanita yang baik. "




Ikut kata ibu ayah, percayalah kita tak kan rugi.

( Terpulang kepada pembaca untuk menilai dialog yang tak sengaja didengari itu dengan firman Allah dan sabda Rasulullah. )




Sekian. Salam sayang untuk semua.


Selamat Pengantin Baru kepada anda yang bakal melangkah ke dunia baru. Dunia yang penuh dengan bunga-bungaan dan duri-durian. DURIAN... Erm...sedapnya... :p





Tiada ulasan:

Catat Ulasan