Aku Menteri.

Ini negaraku...
Negara yang berterusan diserang,
mohon genjatan senjata, tak diendah,
mohon perdamaian pun tak diendah.

Di seberang sana... penyerang masih mengamuk,
rakyatku takut... itu tak perlu bukan salah negara kita,
sekalipun salah, telegram maaf dah dilayangkan...
ada juga rakyatku, tercedera...
ada yang bangkit, nak balas serangan, aku tahan...
itu juga tak perlu...

Cukup dengan kubu kesabaran ini,
kubu yang teguh tika diuji peluru berbisa...

Bukan!!!
aku bukan menteri yang lemah,
aku bukan takut berjuang,
aku perlu untuk membela negara,
tapi bukan dengan peluru berbisa.

Tak kan ada bedilan balas dari negaraku,
kerana menterinya tak mahu rakyat di sini dan di sana,
Tercedera.
Sekalipun cepat luka itu sembuh, parutnya makan masa.

~ Allah menjaga kita.



* Kita yang mentadbir diri kita. Banyak benda perlu ditimbang fikir berulang kali.
Fikir untuk diri sendiri dan keluarga. Kemudian fikir untuk mereka yang lain juga.
Untung-untung dalam diam ralit duk berfikir, serangan dah tamat. Ukhwah mula nampak seperti nak dibaikpulih. Alhamdulillah. Terimalah kasih. :)



Tiada ulasan:

Catat Ulasan