Dia Pergi Dulu.

Assalamualaikum.

Pernah terima 'Salam Perpisahan' ? Mesti sangat perit nak terima kan...?

Berpisah, tapi masih ada peluang untuk intai-intai lepaskan rindu. Bolehlah tersenyum seorang diri di balik pokok kelapa, tengok dia dari jauh. 

Melalui detik perpisahan buat selamanya, itulah saat yang paling terkesan dalam hidup manusia yang punyai cinta dan kasih di hati. Sungguh payah nak ditelan, masakan diluah jika berpegang kepada rukun Iman keenam. Orang yang kita sayang terpisah ke dunia sana. Kenyataan yang harus diterima waras, walau luluh bercempera hati kita, bagai terkubur sama. Tak mengapa, fitrah jiwa manusia. Bersedih hari ini dan esok harus bangkit teruskan kehidupan selagi diberi peluang, sebelum berpeluang mengikut mereka ke sana. Kekal.



Malam itu, tidur yang diharapkan lena tanpa diganggu mimpi. Tapi terjaga di lewat malam dan terasa rindu yang teramat sangat. Rindu pada arwah yang memang tak dapat diluahkan. Terbayang semua kenangan bersamanya. Hahaha... Indahnya. Tersenyum sambil menyapu lelehan air mata.


Sungguh rindu ini tak dapat diubat. Masih segar terasa kucupan kasihnya di ubun ini. Sayangnya, tak akan dapat lagi. Kucupan sayang dan hormat terakhir buatnya dulu masih melekat di ingatan. Saat itu, lama dibiar bibir menyentuh lembut dahi dinginnya, menahan daripada tertitis air mata. Ada tangan yang menarik daripada berlama begitu. Perlahan menyapu kapur yang melekat di bibir. Tabahlah wahai hati. Kuatlah wahai diri untuk terus melihatnya saat-saat terakhir begini. Biar kaki longlai, jangan mata terlepas melihat. Disumbat kapas ke rongganya, wajah yang tersenyum itu ditutup rapi. Diikat kemas. 



Terasa baru semalam dikejutkan solat subuh, baru semalam berborak di pangkin itu, baru semalam dikupaskan buah kuini, baru semalam dibela, baru semalam ditirai kelambu, baru semalam tangis di pundaknya, baru semalam mengiringinya ke tanah perkuburan itu, baru semalam dia ditalkinkan. Err... Rupanya sudah bertahun dia dijemput pergi. 

Untuk segala budinya, untuk semua curahan kasihnya. Lekas bangun dari terusan melayan renehan sengsai, ambil air suci, kirimkan surah ke-36 lengkap 83 ayat. Semoga sempurna sampai kepadanya. Semoga tenang dia di sana.


Biasanya pada saat kehilangan, barulah manusia sedar akan kewujudan, barulah manusia berpeluang merasakan kesunyian, kerinduan, mungkin juga kesengsaraan jiwa, hanyut dari dahan berpaut yang tak pernah  di "terima kasih". Mungkin juga ada cinta yang tak terluah, ada rajuk yang tak dibujuk, ada salah yang tak diampun, ada hutang yang tak dilunas, ada hadiah yang tak terberi, ada permintaan yang tak ditunai, ada harapan yang dibiar tak dipeduli. Walau banyak manapun yang ada belum diselesaikan. Hakikatnya dia sudah tiada. Tiada di dunia di mana kita berpijak kini. Jumpa di sana. :)

Al-Fatihah.
Kasih Allah. Kasih manusia.
| Malik al-Mulk |








Tiada ulasan:

Catat Ulasan